Sosiaalinen media on paljon muutakin kuin päämäärätöntä skrollailua. Mikäli työnhaku on sinulle ajankohtaista, ja tiedät miten toimia, saatat olla vain muutaman postauksen päässä unelmatyöstäsi. Varsinkin vastavalmistuneiden kannattaa olla hereillä, ja panostaa verkkonäkyvyyteen. Tuoreimmat kyvyt napataan mielellään heti hommiin, kun koulun ovet sulkeutuvat. Lue lisää artikkelista.
Sosiaalista mediaa ei käytetä enää vain yhteydenpitoon perheen kanssa tai vaikuttajien seuraamiseen. Viime vuosina siitä on tullut arvokas työnhakutyökalu, jonka voiman monet työnhakijat turhaan aliarvioivat.
Rekrytoinnin ammattilaiset kertovat avoimesti, että he käyvät läpi myös ehdokkaan someprofiileja. Mikäli työnhaku on edessä, olethan pitänyt huolen, että oma profiilisi on rekrytoijaa kiinnostava?
Oletpa sitten vastavalmistunut tai kokenut ammattilainen, joka etsii uutta uramahdollisuutta, on sosiaalinen media työnhaussa arvokas kanava. Artikkelissa olevilla vinkeillä pääset jyvälle, kuinka somea parhaiten hyödynnät.
Ensimmäinen askel uskottavan työnhakuprofiilin luomiseen verkossa on oman nimen Googlettaminen. Googleta itsesi incognito-tilassa, jotta selaushistoriasi ei vaikuta hakutuloksiin. Mitä hakutulokset kertovat?
Mikäli löydät sopimattomia, vanhoja postauksia tai valokuvia itsestäsi, poista ne tai säädä asetuksiasi yksityisemmäksi. Haluat kuitenkin rekrytoijien löytävän sinut, joten pidä joitakin tietoja julkisina, kuten esimerkiksi työhistoriasi, sijaintisi ja ammatilliset taitosi.
Huolimatta siitä, kuinka tiukat yksityisyysasetukset ovat, ihmiset voivat aina nähdä profiilikuvasi Facebookissa, LinkedInissä, Twitterissä ja Instagramissa, joten varmista, että olet tyytyväinen siihen, miten niissä esiinnyt.
Älä yritä ylläpitää liian montaa sosiaalisen median tiliä, sillä niiden pitäminen ajan tasalla voi osoittautua liian vaikeaksi. Yleisesti suositellaan, että keskitytään vain yhteen tai kahteen sosiaalisen median kanavaan. LinkedIn on ensisijainen valinta työnhakua koskien.
Varmista, että yhteystietosi ovat oikein ja että LinkedIn-profiilisi vastaa ansioluettelosi tietoja. Jos sinulla on sosiaalisen median kanavia, joita olet jättänyt huomioimatta jo jonkin aikaa, kuten Twitter- tai Facebook-tili, jota et ole käyttänyt kolmeen vuoteen, saattaa olla hyvä aika poistaa ne kokonaan tai ainakin tarkastaa niiden sisältö ja yksityisasetukset.
Kerro rekrytoijille, että olet avoin uusille työmahdollisuuksille muuttamalla työnhakuasetusta (Open to Work) LinkedInissä. Jos määrität sinua kiinnostavien työpaikkojen tyypit ja haluamasi sijainnin, profiilisi näkyy hakutuloksissa, kun rekrytoijat etsivät sopivia työnhakijoita.
Verkoston rakentaminen LinkedInissä on loistava työnhakustrategia. Voit lähettää verkostoitumiskutsuja joko yleisesti tai sitten jäädä paremmin kutsun vastaanottajan mieleen lähettämällä verkostoitumispyynnön mukana personoidun viestin.
Yritysten, työnhakuasiantuntijoiden ja muiden ihmisten postausten seuraaminen ja tykkääminen on itsestäänselvyys. Hyvin harvoin tämä kuitenkaan pelkästään johtaa siihen, että he lähestyvät sinua työtilaisuuksien kanssa.
Sosiaalisessa mediassa käydään aina paljon mielenkiintoisia keskusteluja jokaisesta toimialasta. Näihin keskusteluihin osallistuminen on hyvä keino jäädä mieleen.
Varmista, että kommenttisi ovat selkeästi muotoiltuja ja harkittuja, sillä muistathan, että jokainen kommentti kertoo sinusta, ajatuksistasi ja aiheesta liittyen myös osaamisestasi.
Mielenkiintoisten postauksien julkaiseminen, ja sinua kiinnostavien toimialan osaajien sekä yritysten seuraaminen antaa myös erinomaiset valmiudet mahdollista työhaastattelua varten.
Facebook- tai LinkedIn-ryhmät voivat auttaa sinua kehittämään ajatusmaailmaasi ammatillisesti, niiden tarjotessa samalla mahdollisuuksia osallistua keskusteluun alaa puhuttavista aiheista. Osa näistä ryhmistä julkaisee jopa työpaikkoja tai ryhmän jäsenet etsivät ryhmän sisältä hakijoita avautuviin työpaikkoihin.
Voit joko itse jakaa artikkeleita, kommentoida alan uutisia ja keskusteluita, tykätä postauksista tai julkaista omia ajatuksia. Pidä viestintäsi ammattimaisena, mutta älä piilota persoonaasi. Rekrytoijat ja potentiaaliset työkaverisi kiinnittävät huomion henkilöön, joka ei ole vain osaava, vaan myös persoonana miellyttävä henkilö, joka ei ota itseään turhan vakavasti.
Kun esittelet ammatillista itseäsi verkossa, keskity siihen erityisesti LinkedInissä. Hieman enemmän elämästäsi työn ulkopuolella voit tuoda esiin muissa sosiaalisissa medioissa, kuten Facebookissa tai Instagramissa.
Jotta voit tehokkaasti hyödyntää sosiaalisen median kautta saadut hyödyt työnhaussa, varmista että CV tai portfoliosi on ajan tasalla.
Aikaisempien työkokemustesi työnäytteet niputat kätevästi verkkosivulle, blogiin tai koostamaasi portfolioon, joka sijaitsee esimerkiksi valitsemassasi pilvipalvelussa.
CV:n voit tehdä joko perinteiseen muotoon tai vielä paremmin persoonasi esiin tuovaksi videoksi.
Pidä huoli, että sinulla on aina helposti saatavilla oma CV tai portfolio, johon voit nopeasti ohjata potentiaaliset työnantajat. Voit myös jakaa työnäytteitä tai CV:n rohkeasti sosiaalisen median sivuillasi, kertoen samalla minkälaista työpaikkaa olet etsimässä.
Työnhaku on järjestelmällistä tekemistä myös sosiaalisessa mediassa. Some tarjoaa lukuisia eri vaihtoehtoja työnhaun edistämiseksi. Korosta taitojasi, mutta anna myös potentiaalisille työnantajille mahdollisuus kurkistaa persoonaasi.
Tärkeintä on pysyä omana itsenään, vain sillä tavalla houkuttelet juuri sinulle sopivimmat työnantajat luoksesi. Työpaikoista kilpaillessa juuri oma persoona on se, joka antaa suurimman etulyöntiaseman muihin työnhakijoihin nähden.
Työ WorkPowerilla on etuja täynnä, haetpa sitten keikkatyötä tai vakituisempaa pestiä. Listasimme niistä parhaimmat 👉 lue lisää.